Olen nähnyt monena yönä unta tummahiuksisesta naisesta, joka puhuu erittäin outoja asioita minulle. Uni alkaa joka kerta samalla tavalla; Kävelen kaupungin (tuntemattoman) kävelykatua yksin. On hämärää, ei yö, ei liioin päiväkään. Katuvalot palavat ja saavun pikkuhiljaa kadun päätyyn. Joka kerta käännyn kävelykadulla olevasta risteyksestä vasemmalle ja menen rähjäiseen taloon. Talossa on vain yksi huone ja tässä huoneessa ei ole mitään kalusteita. Pelkkä musta ympyrä lattiassa. Kun astun huoneeseen, mustaan ympyrään ilmestyy tummahiuksinen nainen. Naisen iästä ei voi olla varma, mutta hän ei ole ikäloppu, eikä myöskään mikään tyttönen. Mystinen nainen on mielestäni jollain ihmeellisellä tavalla kaunis. Ei minkään nykyaikaisen kauneusihanteen mukainen, vaan jotain kauan aikaa kadotettua ja unohdettua. Lumottua, joku sanoisi.

Kuin halvaantuneena jään joka kerta kuuntelemaan naisen käsittämättömiä tarinoita, jotka tuntuvat joka yö muuttuvan henkilökohtaisemmiksi. Ensimmäisellä kerralla nainen tuskin puhui. Sanoi vain sanoja, jotka yrittivät olla lauseita siinä kuitenkaan onnistumatta. Ei mitään tolkkua. Tai ehkä ei ole oikea aika minun vielä ymmärtää noita sanoja. Seuraavana yönä tajusinkin jo enemmän tämän mystisen henkilön puheista. Selkeästi naisen tarinoissa sekoittuvat osa menneisyyttäni ja uskon (ja pelkään), että osa tulevaakin. Pari viimepäivää ovat nimittäin näyttäneet karut kasvonsa ja olen kesken arkiaskareideni havahtunut johonkin pieneen tekoon tai tapahtumaan, joka salaman tavoin laukaisee muistot edellisyön uniin ja naisen sanoihin. Kurkkua kuristaa ja silmissä sumenee. Paniikkikohtaus on lähellä, mutta jollain ihmeen voimalla olen saanut pidettyä itseni kasassa. Ehkä naisen kasvot, joita mietin rauhoittavat paniikin. Noissa kasvoissa näkyy vuosisatojen viisaus, lempeys ja samalla myös ajan kovettama raakuus.

Todella pelottavaa. Todella. Viimeyönä en tavannut naista unissani ja tänään olen ollutkin huomattavan virkeä. Silti mielessä pyörii koko ajan ajatus tuosta naisesta, jota pelkään, mutta oudolla tavalla myös tahdon kuulla lisää näitä outoja tarinoita. Ehkä vielä selvitänkin hänen avullaan jotain suurta ja salattua. Jotain sellaista, jota en välttämättä tahtoisi tietääkään.

-Paha "olen myynyt sieluni Saatanalle" Vaatturi-