Jep jep.

Minä en kritisoi lukijoitani, enkä aliarvioi heidän älykkyyttä sarkasmin tahi ironian tiimoilta.

Kuuntelin juuri Tony Halmeen Kuningas Voittamaton kappaleen youtubesta (eli kotoa levyltä.) ((ei saa tykätä halmeesta))

 

Iski vanhat muistot mieleen Halmeesta. Kirjat omistan ja en ole liian selkärangaton sitä myöntämään. Pidin kirjoista paljon. Pidin Halmeesta paljon. Miksi?

Lukemani perusteella... Nykypäivänä jo kymmenen vuotta sitten Halmeen heittämät letkautukset olisivat olleet hienoja, jos ne olisivat tulleet rakastamani bändin Kotiteollisuuden Jouni Hynysen suusta. Mutta aika oli eri sillloin.

Ei ollut kotiteollisuutta. Häh?? Olihan, sanoo joku. Niin olikin.

Ei siitä enempää.

 

Minä tapasin Tony Halmeen asuinkaupunkini yhdessä baarissa. Tilanne jotakuinkin näin:

"Hei... onks toi Halme??"

"Vitun iso se on... onko se??"

"ON!!!"

 

Seuraavaksi ryntäsin suuren miehen luo joka pelasi biljardia.

"Mitä Toni", sanoin ääni väristen kättäni tarjoten.

"No terve. Bilistä vedetään muijan kera. Sulla on käsi ku luurangolla"

 

Se oli siinä.

 

Änkytin. Tony oli niin ISO äijä.

 

"Pelaatko?" kysyi Halme

(No en. En minä nyt pelaa bilistä Halmeen kanssa. En helvetissä.)

"Pelatkaa te pariskunta kun selkeästi reissussa olette. Et nimmaria pystyisi pistämään... mummoni 70v on suurin fanisi?"

"Tietysti. Kerro mummolle terveiset pikku-tonilta"

"Kerron"

 

Olin hiljaa ja katsoin. Tony pelasi bilistä...

Se oli isoin äijä siinä baarissa. On edelleenkin.

 

Lähdin pois. Ja olin iloinen. Minä pidin ja pidän edelleen Tonystä. Tapasin hänet, sain nimikirjoituksen ja terveiset mummolleni (joka itki vuolaasti Tonyn poismenon johdosta), ja olin tyytyväinen.

 

Harmi, että Tonylle kävi kuin kävi. Ilman mitään hasardisia puheita kukaan ei voi viedä sitä muistoa meiltä, jotka Tonyn ovat tavanneet.

Mielipiteet olivat Tonyllekin elämän suola. Tony jakoi oikeuttaan rankalla kädellä ja siitä suututtiin. Siitä ilkuttiin ja rähistiin. Mutta rajat on tehty rikottavaksi. Minulla ne ovat rikkoutuneet jo kauan sitten. Ei niitä tehnyt Tony... ei Hazard tai Hynynen.

Totuus on, että heistä kaksi potkii vielä, yksi, ehkä kovin on poissa.

 

Lepää rauhassa Tony "Viikinki" Christian Halme"