Hmm. Minulle on lähiaikoina soiteltu jos jonkinmoisesta keräilystä tai lehtitarjouksesta. En vastaa koskaan puheluun, jossa ei näy numeroa, mutta lieneekö lehtimyyjät ottaneet opikseen, koska nykyisin on numerot näkyneet jokaisessa puhelussa. Lehtimyyjien kanssa pääsee vielä helpolla kun sanoo heti alkuun, että ei kiinnosta kiitos. Jos myyjä alkaa jaarittelemaan voi puhelun sulkea. Näin siis itse menettelen.

Viimeviikolla minulle soitettiin jostain lehdestä, jonka tuotto menee vammaisten lasten hyväksi. Rauhallinen miesääni kertoi sydäntäraastavista tapauksista ja siitä miten apu tulisi tarpeen. 26 euroa, kaksi lehteä. Ei tullut kauppoja. Vielä parikin kertaa kieltäytymiseni jälkeen mies yritti: "Minä sydämestäni toivoisin, että edes tämän yhden ainoan kerran osallistuisitte. Kyseessä on kuitenkin lapset". Niin, olen pitänyt kiinni siitä periaatteesta, että mihinkään keräykseen en anna rahaa. Olenko sitten paha ihminen? Se on yhdentekevää. Itse en tunne mitään omantunnontuskia asiasta.

Täytyy kuitenkin myöntää, että tämä vammaisille lapsille menevä keräys sai minut hetken (sekunnin murto-osan), jopa harkitsemaan, mutta järki palasi välittömästi. Mistä minä tiedän kuinka suuri osa tuosta rahasta, jos ollenkaan, menee oikeaan osoitteeseen. Kuka muistaa näitä medi-helin tapauksia? Niin, usko on mennyt moisiin keräyksiin ja avustuksiin. Joskus vuosia sitten olen antanut niihin sotaveteraanien keräyksiin muutaman roposen, mutta siinäpä ne avustukseni sitten ovatkin. Ja nykyisin en anna mihinkään. En, vaikka kuinka olisi hyvä ja jalo tarkoitus.

Keräyksen mies yritti vielä kieltäytymisieni jälkeen yhtä oljenkortta.
-Kaatuuko taloutenne jos annatte 26 euroa vammaisten lasten hyväksi?
-Ei kaadu. Kaatuuko teidän keräyksenne jos ette minun 26 euroa saa?

Sitkeyttä kyllä riittää näillä soittelijoilla. Mitkähän ovat provikat yhdestä myydystä tuotteesta. Kiinnostaisi tietää. On minulta yritetty epätoivoisempiakin lahjoituksia ryövätä. Eräs heppu muunmuassa (hyvä kun miestä olen pari kertaa elämässäni nähnyt) yritti seuraavaa.

Tekstiviesti:
"Auta XXXXX baariin. Laita 2-10 euroa seuraavalle tilille: XXXXXXXXXX. Kiitos jo etukäteen!!"

Tuleva puhelinmyyjä? Ehkäpä...

-Paha "ei tipu" Vaatturi-